lauantai 21. maaliskuuta 2015

Rekkaprotestit laajenevat – Valtion yhtiöt harrastavat halpatuontishoppailua?

Ruotsista levinneet Här Stannar Finland protestiajot ovat levinneet jo 11 eri Euroopan maahan. Suomessa järjestettiin ensimmäinen protestiajo (Suomi pysähtyy nyt) Helsingissä 17.12.2014 Protestiajot ovat laajentumassa koko Suomeen. 24.01.2015 oli vuorossa Turku, Tampere sekä Lahti.  Seuraavaksi ovat vuorossa Kymenlaakso ja Oulu ja mahdollisesti ainakin Porvoo.
On aivan poikkeuksellista, että mielenilmaukset laajenevat valtakunnan tasolla koko Suomeen. On historiallista, että mukana ovat yhteisessä rintamassa kuljetusalan yrittäjät sekä ammattikuljettajat.
Protestiajot tulevat jäämään historiaan – käännekohtana yrittäjien ja työntekijöiden yhteisen asian puolesta. Protestiajoista on kehkeytymässä kansanliike, jollaista emme ole nähneet vuosikymmeniin. Päättäjät ovat hiljaa ja odottavat mitä tuleman pitää.
Osallistujat ovat päätöksensä tehneet. Me jyräämme asiamme yhteisen asian puolesta vaikka väkisin. Kävimme viime viikolla Suomen kuorma-autoliitossa neuvotteluissa, tunnustelemassa mitä SKAL:illa on asiaa. Tapasimme liiton johtajat. Kutsu tuli heiltä. SKAL tukee henkisesti asiaa ja ajaa periaatteessa samoja asioita kuin me, mutta ei aio julkisesti lähteä mukaan toimintaan.
Ymmärsimme SKAL:llin johdolta, että he yrittävät ajaa samoja asioita kuin mekin, mutta käyvät mieluummin neuvotteluteitse asioita läpi.
Neuvottelut ovat päättyneet. Nyt tarvitaan päätöksiä. On kulunut vuosia ja taas vuosia eikä mitään ole tapahtunut. Näillä rekkaprotesteilla haluamme antaa julkisuuteen signaalin, että nyt riittää! Neuvottelut ovat käyty ja se juna taisi mennä jo. Nyt on tekojen aika.
Olemme valmiita myös neuvottelemaan, kunhan se johtaa niihin toimiin, mitä julkisuudessa olemme esittäneet. Rekkaprotestien tarkoituksena ei ole se, että haluaisimme vaikeuttaa kanssaliikkujiemme liikkumista teillämme, päinvastoin. Tarkoituksemme on hoitaa protestiajot haittaamalla mahdollisimman vähän liikennettä. Näillä tapahtumilla on ihmisiä puolesta ja vastaan, mikä on ihan ymmärrettävää. On kuitenkin niin, että kansalainen on tottunut siihen, että kaupasta saa sen leivän joka päivä kun sinne menee. Ilman kuljetusalaa ja ammattikuljettajia, leipää ei kaupasta voi ostaa. Jonkun se on sinne rahdattava.
Kuljetusala työllistää automyyntiä, toimistohenkilökuntaa, varaosamyyntiä, huoltoasemia, ruokapaikkoja, rengaskauppiaita, työvaatekauppiaita jne. Välillisesti kuljetusyrittäjät ja ammattikuljettajat tuovat muillekin leipää pöytään.
Viimeisimmässä tapahtumassa mm. Tampereelle odotettiin päättäjiä paikalle, mutta he loistivat poissaolollaan. On edesvastuutonta jättää kutsua noudattamatta. Se vaan kuvaa nykymenoa ja päättäjien välinpitämättömyyttä silloin kun kansalaisella on asiaa.
Nämä rekkaprotestit heijastavat koko Suomen kuvaa ja nykymenoa ja sitä, että suomalaista tavallista kansalaista, joka puurtaa pienellä palkalla – ei arvosteta. Suomessa vallitsee tällä hetkellä oman edun tavoittelun henki ainakin päättäjien osalta.
Kävimme muutaman yrittäjän ja työntekijän kanssa noin kaksi vuotta sitten tapaamassa erään puolueen liikennevaliokunnan jäseniä Eduskunnassa. He lupasivat hoitaa asioita eteenpäin. Nyt on mennyt kaksi vuotta ja mitään ei ole tapahtunut. Ei edes puhetta tai informaatiota missä mennään. Olen pettynyt.
Lisääntyvä idästä tuleva liikenne ja halpatuontikuljetusyritykset ovat soluttautuneet jo Suomen Valtion yhtiöiden alihankkijoiksi. (Posti, VR/Transpoint) Suomen Valtio harjoittaa halpatuontishoppailua ja edistää harmaata taloutta. Lisäksi Valtion yhtiöt ovat edesauttaneet polkuhinnoillaan suomalaisen työntekijän työttömyyden, kuljetusyrittäjien konkurssin. (Oikeudenkäynnit, julkista tietoa)
Suomessa on Euroopan tiukin tavaraliikennelaki, jota edes Suomen Valtion kuljetusyritykset eivät pysty noudattamaan. Tilaajavastuulaki edellyttää, että kuljetuksen tilaaja on tietoinen siitä, että kuljetuksen suorittaja pystyy suoriutumaan lakisääteisistä velvoitteistaan. Jos Valtion kuljetusyrityksillä kuljetuksista saatava laskutus olisi tilaajavastuulain mukainen, niin miksi suomalainen yrittäjä on vähemmistönä suorittamassa Suomen Valtion yhtiöiden kuljetuksia? Jos hinta olisi edes kohtuullinen olisi Postin ja VR/ Transpointin ajoihin kilpailua. Nyt sitä ei ole. Olemme saaneet todeta, että Helsingin kaduilla ajaa ulkomaalaisrekistereissä olevia jakoautoja. Miksi? Onko tämä työllisyyden oikeudenmukaista hoitoa?
MTV teki jutun taannoin venäläisistä kuljetusliikkeistä, jotka olivat nykyisen VR/ Transpointin ajossa. Kuljettajille ei maksettu palkkaa kuin murto-osa siitä, mitä kuuluisi lain mukaan maksaa. Jutun paljastuttua yhtiön johto sai potkut. Nykyisin samat johtajat istuvat Schenker nimisessä yhtiössä johtajan pallilla. (Myös ko. yhtiön alihankintakuljetussopimus on laiton)
On tullut myös ilmi, että Suomen Valtion yhtiöiden ajoissa olevat itä-eurooppalaiset kuljetusyhtiöt rikkoisivat kabotaasia Suomessa (Kolme sallittua Suomen sisäistä kuormaa viikossa) Poliisi ja Tulli eivät valvo asiaa – tai valvovat hyvin marginaalisilla resursseilla. Todisteita on.
Suomi ei valvo kansallisia etujaan tällä hetkellä. Suomessa yrittäjän on huono olla. Se heijastuu myös työmarkkinoihin. Suomessa on aloja, joissa kannattavuus ja voittomarginaalit ovat hyviä, mutta perinteisillä aloilla kannattavuus on heikentynyt huomattavasti, mikä on erittäin hälyttävää.
Nyt jos koskaan meidän pitää turvata suomalaisia työpaikkoja ja valvoa kansallisia etujamme. Suomen pitää toimia itsekkäästi nyt kun työttömyys kasvaa ja taloudellinen tilanne on huono. Kuljetusala on yksi tärkeistä kansallisista yrittäjien ja työntekijöiden aloista jossa työvoiman volyymi on iso. Siksi nyt on viimeiset hetket tehdä niitä päätöksiä jolla turvataan suomalaiset kuljetusmarkkinat. Ruotsi on jo ne menettänyt, mutta on herännyt taistelemaan.
Linkki vetoomuksemme, joka luovutettiin Eduskunnan liikennevaliokunnalle 17.12.2014
Lopuksi totean, että en kirjoita tätä kirjoitusta poliittisessa ominaisuudessa, vaan ammatillisesta näkökulmasta. Olen ollut itsekin ammattikuljettaja ja ulkomaan liikenteessä vuosia.  Nykyään muissa tehtävissä, mutta kuljetusalan ongelmat ovat lähellä itseäni.
http://www.kansansanomat.fi
Päättäjät herätkää! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti